آموزش ورود به تنظیمات مودم و روتر

رفع عیب گام به گام لاگین به پنل کاربری تحت وب مودم‌ها و روترها

برای تغییر نام و رمز عبور وای فای مودم و روتر، تنظیمات اینترنت یا هر تغییر دیگری، باید وارد تنظیمات مودم شویم. دسترسی به پنل کاربری مودم و روتر آسان است ولی برخی اوقات مشکلات ناخواسته‌ای، کار را سخت می‌کنند.

شما می‌توانید با گوشی موبایل، لپ‌تاپ یا کامپیوتر دسکتاپ، بدون کابل شبکه و فقط با اتصال به وای‌فای مودم و روتر یا با کابل شبکه، وارد پنل تنظیمات مودم خود شوید.

اما پس چرا گاهی اوقات به مشکل برمی‌خوریم و هر کاری انجام می‌دهیم؛ پنل مودم برای ما ظاهر نمی‌شود؟

در این مقاله، رایج‌ترین مشکلات ورود به تنظیمات مودم را بررسی و برای هریک، راه‌حل‌هایی ارائه می‌کنیم:

ورود به تنظیمات مودم

همه می‌دانیم با داشتن آدرس IP پنل تنظیمات مودم و بعد نام کاربری و رمز عبور، می‌توانید در یک مرورگر وب به پنل تنظیمات مدیریت تحت وب این دستگاه‌ها، دسترسی پیدا کنیم:

۱- کافی است آدرس IP پنل (چیزی مشابه ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱) را در یک مرورگر وب (موبایل یا دسکتاپ) وارد کنید.

۲- نام کاربری و رمزعبور (پسورد) ورود به پنل کاربری مودم را بزنید.

۳- روی کلید login کلیک کرده و وارد تنظیمات مودم شوید.\

معمولا، آدرس IP پنل مودم را می‌توان روی برچسب پشت مودم، در دفترچه راهنما یا روی جعبه مودم یافت. همان‌جا هم نام کاربری و رمزعبور پیش‌فرض فریم‌ویر مودم نوشته شده است؛ چیزی شبیه به admin/admin یا admin/1234.

البته، اگر خودتان یا اپراتور نصاب اینترنت، رمز ورود به پنل را تغییر نداده باشید.

ما در این مقاله نمی‌خواهیم نحوه یافتن آدرس IP یا پسورد پنل تنظیمات مودم و روتر را آموزش دهیم؛ بلکه فرض کردیم شما آدرس IP پنل و رمزعبور را دارید ولی برای ورود به تنظیمات مودم، مشکل وجود دارد

مشکلات ورود به تنظیمات مودم و راه‌حل آن‌ها

اگر نمی‌توانید به پنل کاربری مودم لاگین کنید؛ دلایل مختلفی مطرح هست که باید با صبر و حوصله، تک تک آن‌ها را بررسی تا مشکل اصلی را یافته و حل کنید.

گاهی اوقات یک اشتباه کوچک، مثلا فارسی تایپ کردن رمز عبور انگلیسی، باعث می‌شود نتوانید به تنظیمات دستگاه برسید یا آدرس IP پنل را اشتباه وارد کردید.

برخی اوقات هم مشکل پیچیده‌تر از این حرف‌ها است و باید مودم را ریست کارخانه کنید یا دوباره فریم‌ویر نصب شود.

متداول‌ترین مشکلات ورود به تنظیمات مودم و راه‌حل آن‌ها را در ادامه مرور می‌کنیم:

۱- وارد کردن اطلاعات نادرست

غالب اوقات، شما اطلاعات لاگین را درست وارد نکردید؛ پس نمی‌توانید به پنل کاربری مودم دسترسی پیدا کنید.

مطمئن شوید آدرس IP، نام کاربری و پسورد ورود به پنل مودم را درست وارد کردید.

از ابتدا تک تک آن‌ها را چک کنید. پسورد را در یک فایل متنی بزنید و با پسورد اصلی مودم مطابقت بدهید تا مطمئن شوید کارکتری، حرف یا عددی را اشتباه نزدید یا صفحه‌کلید شما فارسی / انگلیسی اشتباهی نیست.

از آدرس IP صفحه ورود به Settings مودم مطمئن شوید.

همه این اطلاعات هم در پشت مودم، هم در دفترچه راهنما و هم روی جعبه مودم نوشته شدند.

نکته مهم ۱: اگر رمزعبور ورود به پنل مودم را خودتان دستی عوض نکرده باشید؛ همان رمزعبور نوشته شده روی مودم است. اگر رمزعبور پنل مودم را خودتان یا اپراتور نصاب اینترنت عوض کرده، باید رمز جدید وارد شود ولی نام کاربری همان است.

نکته مهم ۲: رمز پنل مودم با رمز وای فای فرق می‌کند. مواظب باشید رمز وای فای را به جای رمز مودم نزنید!

۲- فیلترشکن خاموش

در هنگام ورود به تنظیمات مودم و روتر، نباید هیچ برنامه فیلترشکن یا VPN روشن باشد. حتی تنظیمات وی پی ان در مرورگر وب را هم پاک کنید؛ چون به شما اجازه دسترسی درست به پنل را نمی‌دهند.

برای این منظور مراحل زیر را طی کنید:

۱- در مرورگر کروم ویندوز، روی آیکون سه نقطه و بعد روی گزینه Settings بزنید.

۲- گزینه system را انتخاب کنید.

۳- روی گزینه open your computer’s proxy settings بزنید.

۴- وارد برگه تنظیمات پروکسی و وی پی ان ویندوز می‌شوید؛ در اینجا باید گزینه Automatically detectsettings روشن باشد و بخش Manual proxy setup خاموش شود.

3- ریست مودم

پس از انجام مراحل بالا، بهتر است یک بار مودم را ریست کنید تا دوباره شروع به کار کند و به کامپیوتر یا لپ‌تاپ یا گوشی موبایل شما، آدرس IP بدهد.

برخی اوقات، مودم دچار اشکالاتی می‌شود و نمی‌تواند یک آدرس IP گیت‌وی درست به سیستم شما بدهد؛ در نتیجه هرچقدر IP را وارد مرورگر وب می‌کنید؛ خطا می‌دهد و هیچ صفحه‌ای باز نمی‌شود.

برای ریست مودم، بهتر است یک بار کلید خاموش/روشن یا Power را فشار دهید تا مودم خاموش شود. چند دقیقه منتظر بمانید و دوباره کلید Power را فشار دهید تا مودم روشن و همه چراغ‌های آن سبز شوند.

همچنین، می‌توانید برای چند لحظه، پریز برق مودم را از دو شاخه بکشید و دوباره وصل کنید.

مشکل ورود به تنظیمات مودم حل نشد!

ممکن است همه ترفندها و راه‌حل‌های بالا را طی کرده باشید ولی باز موفق به ورود به تنظیمات مودم نشده باشید که خیلی بعید است!

در اینجا، بهتر است مودم یا روتر خود را پیش یک تعمیرکار شبکه ببرید یا از افراد حرفه‌ای‌تر کمک بخواهید.

جست‌وجو در اینترنت برای یافتن کاربران که مشکل مشابهی دارند یا مطرح کردن مشکل در انجمن‌ها و فروم‌های کامپیوتری باز می‌تواند به شما کمک کند. گاهی اوقات به نکته ریزی توجه نکردید ولی آن‌جا گفته می‌شود.

تنها کاری که باید جدا از آن خودداری کنید؛ سپردن مودم و روتر به افراد تازه‌کار یا غیر حرفه‌ای و پول دادن بابت روت یا آنلاک مودم است.

اگر تمامی روش ها بالا انجام دادین و نتیجه ای نگرفتین کافیه با ما تماس بگیرین و یا مودم خود را برای تعمیر به فروشکاه ماارسال کنید

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من